Min samling innehåller en trolleri ramsa med rim. Rekvisitan jag har använt mig av är 8 olika plastdjur, en hatt och en trollstav.
Syftet med min samling är språkträning och delaktighet. Min röda tråd är rim och språk. I denna samling kan jag utmana barnen i både i ord, språk och tänkande.
Start: Jag försöker samla barnen och fånga deras intresse genom att visa dem trollstaven och hatten. Jag försöker tala med en mystisk och dämpad ton.
Mitt: Jag påbörjar min rim ramsa med en spännande röst. För varje vers på ramsan trollar jag fram ett djur. Barnen får själv komma på/fylla i ordet som det rimmar på. Tanken är att barnens språkglädje ska stimuleras och att barnen ska vara delaktiga. Jag tar pauser mellan varje vers där jag visar djuret. Mitt ansiktsuttryck, kroppsspråk och röst låter överraskat och förvånat. Sedan bollar jag dom framtrollade djuren vidare till barnen som dem får hålla på fram till avslut.

Hokus Pokus Filijokus- Ett litet ulligt…. lamm
Hokus Pokus Filijokus- När jag trollar bäst
Hokus Pokus Filijokus- får jag fram en…. häst
Hokus Pokus Filijokus- Om en liten stund
Hokus Pokus Filijokus- Kommer det en….. hund
Hokus Pokus Filijokus- På ett enkels vis
Hokus Pokus Filijokus- Får jag fram en…. gris
Hokus Pokus Filijokus- Nu så må ni tro
Hokus Pokus Filijokus- Trollar jag fram en…. ko
Hokus Pokus Filijokus- Jag trollar varje natt
Hokus Pokus Filijokus- Fram en gullig…. katt
Hokus Pokus Filijokus- Jag behöver inte en magisk böna
Hokus Pokus Filijokus- För att få fram en…. höna
Hokus Pokus Filijokus- Med trollstaven kan alla drömmar nås
Hokus Pokus Filijokus- Till sist trollar jag fram en…. gås
Hokus Pokus Filijokus- Djuren hoppar glatt
Hokus Pokus Filijokus- Tillbaka i min…. hatt
Barnen får sedan hjälpa djuren tillbaka in i hatten. Jag gör detta genom att fråga barnen om dom vill hjälpa mig med detta.
Avslut: Som avslut väljer jag en ramsa som innehåller rim. Till ramsan klappar vi händerna och fötterna i takt. Vi gör även rörelser med huvudet och fingrarna.
”Alla händer säger klapp, klapp, klapp. Alla fötter säger stamp, stamp, stamp. Huvud säger nickinick, klockan säger tickitick. Nu så ska vi sluta”.
Jag tycker att min samling gick över förväntat och är nöjd med den. Jag har nu blivit ännu tryggare att redovisa framför grupp.
Jag fick även vara med i andras samling vilket var jätte roligt och jag tar med mig många tips och tricks.






